آینشتاين 1955 – 1879 ميلادي
ارسالي ميترا همدرد ارسالي ميترا همدرد


آلبرت آینشتاین را مي‌توان به جرات يكي از نوابغ بزرگ علم و به‌خصوص فيزيك دانست. او براي اولين بار نظريه‌ي معروف «نسبيت خاص» را ارائه كرد. اين نظريه طرز فكر جديدي را نسبت به فضا، زمان و جهان پيشنهاد مي‌نمود. معادله‌ي معروف ارتباط جرم و انرژي، E = mc2، از نظريه‌ي نسبيت استخراج شده است. (E بیانگر انرژي، m بیانگر جرم و c بیانگر سرعت ثابت نور در خلاء، معادل سيصد هزار كيلومتر در ثانيه می‌باشد.) بعدها وي در نظريه‌ي «نسبيت عام» ادعا كرد كه جاذبه، حاصل انحنا برداشتن فضا–زمان در اثر جرم اجسام مي‌باشد. اين نظريه انحنا برداشتن مسير حركت عطارد توسط جرم خورشيد، كه منجر به تغيير مدار عطارد مي‌شود را توجيه مي‌كند.
زندگينامه‌ي آلبرت آینشتاین

آینشتاین در 14 مارس 1879 میلادی در «الم» از نواحي «باواريا» در كشور آلمان به دنيا آمد. در اولين سال زندگي، خانواده‌اش به مونيخ مهاجرت مي‌كنند. آنها در آنجا صاحب یک مغازه‌ی کوچک وسایل الکتریکی دست‌ساز بودند. آلبرت تا سه سالگی زبان نگشود. در سنین پایین شاگرد زرنگ کلاس نبود و معلمین از او به‌خاطر کند جواب دادن به سوالات ناراضی بودند. اما از همان جوانی کنجکاوی عجیبی در مورد طبیعت از خود نشان می‌داد و توانایی فهم طرح‌های دشوار ریاضی را دارا بود و در 12 سالگی، خود هندسه‌ی اقلیدسی را تدریس می‌نمود. آلبرت از گروه کودن و روح عاری از تخیل مدرسه‌ی مونیخ متنفر بود. با تکرار ناکامی‌های اقتصادی، خانواده‌اش را ترغیب نمود تا آلمان را به قصد میلان ایتالیا ترک کنند. آلبرت در آن زمان 15 سال داشت. او از فرصت استفاده کرد تا از مدرسه کنار بکشد. یک سال با والدینش در میلان به سر می‌برد و هنگامی که روشن می‌شود او می‌بایست خودش راهش را در دنیا بیابد برای ادامه‌ی تحصیل به سوئیس می‌رود.

در سال 1900 در رشته‌ي فيزيك و رياضي از دانشگاه فدرال پلي‌تكنيك زوريخِ سوئيس فارغ التحصيل مي‌شود و یک سال بعد مليت سوئيسي را مي‌پذيرد. در سال 1902 در اداره‌ي «ثبت حق انحصاري» سوئيس شروع به كار مي‌كند. در اين مدت او شروع به انتشار آثارش در مورد جوانب نظري مسائل فيزيك كرد.

آینشتاین در سال 1905 «نظريه نسبيت خاص» را ارائه مي‌دهد كه حركت نسبي در سرعت‌هاي ثابت را توصيف مي‌كند. او مي‌گويد كه پديده‌هاي عجيب از قبيل تغيير در اندازه، جرم و زمان، زماني قابل توجيه مي‌شوند كه سرعت‌ها به سرعت نور نزديك شوند.

در سال 1909 به سمت استادياری فيزيك نظري دانشگاه زوريخ منصوب مي‌شود؛ سمتي كه تنها براي شخص او ايجاد شده است.

در سال 1911 استاد فيزيك دانشگاه‌هاي آلمان در پراگ، اتريش و مجارستان مي‌شود اما سال بعد به سمت قبلي خود در زوريخ باز مي‌گردد. در سال 1914 مسئول فيزيك «كايزر ويلهلم» در برلين مي‌شود و دوباره تبعه‌ي آلمان مي‌گردد. در سال 1915«نظريه‌ي نسبيت عام» را ارايه مي‌دهد. در اين نظريه وي تاثير جاذبه و سرعت را نشان مي‌دهد. او مي‌گويد جاذبه مي‌تواند مسير نور را انحنا ببخشد و فركانس آن را عوض كند. در سال 1919 اولين شواهد رصدخانه‌ای در تاييد نظريه‌ي نسبيت عام وي بوسيله‌ي يك گروه كه آرتور ادينگون –كارشناس فيزيك نجومي– هم جزو آنها بود در جريان يك كسوف ثبت مي‌شود.

نور ستاره‌اي كه در پشت خورشيد قرار داشت به مدت كوتاهي در زمان كسوف قابل رويت بود. اين به اين دليل بود كه نور ستاره موقع گذشتن از خورشيد انحنا پيدا مي‌كرد. ولي به محض اينكه كسوف تمام شد نور ستاره در نور خورشيد محو شد. در سال 1921 جايزه‌ي نوبل را به‌خاطر ارايه‌ي «قانون فوتوالكتريك» و كارهاي نظريش در فيزيك دريافت مي‌كند.

در سال 1930 كتاب «درباره‌ي صهيونيزم» را منتشر مي‌كند.

در سال 1934 به دنبال از دست دادن شغل و خانه‌اش در اثر ظهور نازي‌ها در آلمان به آمريكا مي‌رود. او به عنوان استاد دانشگاه پرينستون ايالت نيوجرسي شروع به كار مي‌كند. او همه جا از صلح جهاني سخن مي‌گويد. در 1939 نامه‌اي به روزولت –رئيس جمهور وقت آمريكا– مي‌نويسد و ضرورت اقدام فوري در مورد تحقيق بمب اتمي را به اطلاع وي مي‌رساند. سال بعد تبعه‌ي آمريكا مي‌گردد و استاد فيزيك دانشگاه پرينستون مي‌شود. در 1945 خواستار اقدام بين‌المللي براي كنترل سلاح‌هاي اتمي مي‌شود. به سال 1950 نظريه‌ي «ميدان متحد» را ارائه مي‌كند و از اين زمان به بعد سعي در توجيه نيروهاي الكترومقناطيسي و جاذبه با استفاده از يك سري قوانين مشترك دارد.

در سال 1952 پيشنهاد احراز مقام دومين رياست جمهوري اسرائيل را رد مي‌كند.

سرانجام آلبرت آینشتاین در روز 18 آوريل سال 1955 در بيمارستان پرينستون، در هنگام خواب از دنيا مي‌رود.

کتاب‌های او عبارتند از:

تئوری خاص و عام (The Special and General Theory) – 1916میلادی
درباره‌ی صهیونیسم (About Zionism) – 1931 میلادی
سازندگان جهان (Builders of the Universe) – 1932 میلادی
چرا جنگ ؟ (Why War?) – 1933 میلادی
دنیا آنچنان که من می‌فهمم؛ به‌همراه زیگموند فروید (with Sigmund Freud; The World as I See it ) – 1934 میلادی
تکامل فیزیک (The Evolution of Physics) – 1938 میلادی
آن‌سوی سالهای دورتر من؛ به همراه لئوپولد اینفلد، فیزیکدان لهستانی (with the Polish physicist Leopold Infeld; Out of My Later Years ) – 1950 میلادی

آینشتاینيوم نام يك عنصر ساخته شده شيميايي است كه به يادبود وي اندكي بعد از مرگش نام‌گذاري شد. آلبرت اینشتین: خداوند دنیا را با تخته نرد (بازی‌ای متکی به شانس) اداره نمی‌کند .
September 22nd, 2004


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي